Waarom jij je als ondernemer geen zorgen hoeft te maken over de toekomst

Eerst een leuke anekdote. Weet jij hoe het merk Fanta ontstaan is?

Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog heerste er schaarste en konden de Duitse bottelaars van Coca-Cola in Essen niet aan de juiste grondstoffen komen om hun drankje te maken.

Met de ingrediënten die ze wél voor handen hadden, creëerden ze dan een soortgelijke drank om de productie van de fabriek niet stil te laten vallen.

Over de naam Fanta moesten de bottelaars niet lang nadenken. Het komt namelijk van de Duitse woorden ‘fantastisch’ en ‘fantasievoll’ (fantasierijk).

Creatieve oplossingen zoeken

Het is dus creativiteit en fantasie die geleid hebben tot het ontstaan van een drankje dat vandaag wereldwijd bekend is. De bottelaars wilden hun job niet verliezen in economisch moeilijke tijden, dus gingen ze creatief op zoek naar een oplossing. Het zijn dus drijfveren die je door de moeilijke momenten trekken omdat je iets hebt om naar uit te kijken, om voor te werken.

Te krachtiger die drijfveren zijn, zoveel te meer word je naar die doelen toe getrokken. Door iets te hebben om naar uit te kijken, laat jij je niet tegenhouden door negatieve omstandigheden. It’s going to be a bumpy ride. Op welke manier dan ook, je moet en zal een uitweg vinden. Kijk maar naar Fanta.

We leven in de 21ste eeuw met tal van (technologische) mogelijkheden, het is nog nooit zo’n goede periode geweest om een onderneming te laten slagen.

Kijk niet opzij

Zonder duidelijke drijfveren en tijdsbesef kom je vaak terecht in een kluwen van eindeloze Reels en TikToks of Facebook- en Instagram-feeds. Het is ongelooflijk gemakkelijk om afgeleid te geraken door externe factoren in een wereld die schreeuwt om jouw aandacht.

Afgeleid worden is zoals opzij kijken. Kijk je niet vooruit, dan zijn je drijfveren vaak niet helder of sterk genoeg. Een van de voordelen van duidelijke doelen is de creativiteit die het in je opwekt bij het zoeken van oplossingen in onaangename situaties. Die doelen zorgen ervoor dat je de struikelblokken gewoon geen kans geeft en ze met een leuk sprongetje ontwijkt.

Beste vakantie ooit

Voorbeelden van hoe drijfveren jouw creativiteit de vrije loop laten gaan, hoeven niet altijd uit het werkveld te komen. Zo is er bijvoorbeeld de beste vakantie die ik ooit gehad heb. Een aantal jaar geleden waren we met de auto op weg naar Spanje. Helaas kregen we onderweg motorpech. Een bittere pil als je weet dat we onszelf voorgenomen hadden om die dag nog in de blakende zon op een warm, Spaans strand te liggen.
Het was voor ons echter geen optie om terug te keren naar België. We zijn niet bij de pakken blijven neerzitten. We aanvaardden wat er gebeurd was en zijn meteen op zoek gegaan naar een oplossing. Vreemd genoeg waren we zelfs niet teleurgesteld en ons optimisme loonde al snel.
Minder dan een uur later zaten we met z’n allen in een huurwagen. Onze eigen auto werd naar België teruggebracht en toen we de huurwagen terug inleverden, lagen de treintickets klaar om naar huis terug te keren. De omstandigheden behoren altijd tot het verhaal, maar het is de manier waarop je ermee omgaat die bepaalt hoe jouw verhaal verloopt.

Onderhandelen met de realiteit

Iemand die aangeeft dat jij iets niet kan of mag doen, gaat uit van zijn eigen ervaringen. De persoonlijke nature and nurture schapen het wereldbeeld van mensen. De wereld is dus voor iedereen hetzelfde, maar tegelijk anders. Kijk maar naar een glas water: voor sommigen is het glas halfvol, voor anderen halfleeg. Beide opvattingen zijn juist. Het ligt er gewoon aan met welk wereldbeeld je naar dat glas water kijkt.

Een voorbeeld van dat wereldbeeld kan je bijvoorbeeld zien bij automerken. Stel dat jij je zinnen hebt gezet op een nieuwe wagen. Voor jou is dat mogelijk een Mercedes-Benz, terwijl dat voor je buurman misschien een BMW is. Door de focus op jouw merk, zie je dat merk steeds meer in het straatbeeld. Jij ziet veel sneller een Mercedes-Benz, terwijl je buurman meteen de BMW opmerkt die erlangs staat.

Andere dimensie

Hetzelfde gebeurt als jij je op iets focust dat fout loopt of een taak die niet uitgevoerd is. Je ziet enkel datgene dat misloopt. Als je ellende opzoekt, zal je ellende krijgen. Het omgekeerde is ook waar: zoek je de opportuniteiten, dan vind je de oplossingen. Het is alsof je in een andere dimensie zit. De keuze is aan jou en gelijk heb je sowieso.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: je weet niet hoeveel tijd je nog hebt. Het heeft geen nut om rouwig te zijn om het verleden. Dat is gebeurt en je kan er niets meer aan veranderen. Je huidige tijd spenderen aan het verleden is alsof je het verleden herbeleeft en zo blijf je in een vicieuze cirkel stilstaan.
Het is wel aan jou om te veranderen wat je nu gaat doen, als de struikelblokken zich gevormd hebben. Loop jij er met je neus recht tegen en geef je op, of zoek je een manier om eromheen te lopen en ga je verder met je reis? Zelfs als je vreest voor een recessie of een crisis, blijft de boodschap steeds: stop met opzij te kijken, draai je (ge)zicht naar voren en maak er Fanta van!

Deel dit artikel:

Abonneer en blijf op de hoogte van nieuws, events en interessante updates.

Wat heb jij nodig om te ondernemen?


Het lanceringsevenement van Payco was het moment waar we het meeste naar uitkeken. Op 24 maart nodigden we verschillende ondernemers...
Payco-90-scaled.jpg
Ondernemer zijn: het klinkt allemaal mooi, maar je wordt niet op 1-2-3 ondernemer. Dat heb ik zelf mogen ondervinden en...
28BDA86F-8491-45BE-BC27-5710257D6AFE